Å leve et sunt liv bygger alltid på å etablere sunne vaner, som kan følges opp i det lange løp. Trening er selvsagt en viktig komponent, som gir helsefordeler som redusert kroppsfett, sterkere benbygning, forbedret utholdenhet og fleksibilitet.

For enkelte kan det å gå på treningssenteret være lystbetont, og noe som er mulig å gjennomføre uke etter uke, uten å slite alt for mye med viljestyrken. For det store flertallet, oppleves dette imidlertid kjedelig, og som noe man må presse seg gjennom. Derfor blir det stadig mer vanlig å droppe treningssenteret til fordel for en sport som gir både trening og glede. Man trenger ikke å være best i sporten man velger å bedrive, så lenge man har det gøy, og man vet at kroppen har godt av det. Det kan være en fordel å velge en sport som involverer hele kroppen, og kan gi både kondisjons- og styrketrening. Vi skal se på noen gode alternativer i det følgende.

Tennis

Tennis er flott alternativ, som man fint kan lære seg i godt voksen alder. Det er en ypperlig aktivitet for de som ønsker å brenne kalorier. Det anslås at vanlige tennisspillere forbrenner 600 kalorier per time. Tennis gir også en fin kombinasjon av styrke og kondisjon. Man gir alle de store muskelgrupper en god treningsøkt, så vel som kardiovaskulærsystemet. Tennis er også med på å trene koordinasjon, balanse og psyken.

Svømming

Svømming er et svært bra alternativ for de som sliter med belastningsskader. I motsetning til andre idretter som legger press på sener og ledd, er svømming en skånsom idrett. Svømming er et bra valg for de som ønsker å gå ned i vekt, forbedre kondisjonen, og bygger muskler.

Basketball

Basketball er både morsomt og god trening. Det styrker kroppen på mange måter, og er hovedsakelig svært god kondisjonstrening. Det øker i tillegg spenst, beslutningsevne, reduserer stress, hjelper med koordinering og utvikler samspill og selvtillit. Basketball forbrenner typisk 600-900 kalorier per time, avhengig av kroppsvekt og intensitet.

Langrenn

Langrenn er kjent for å være en nærmest ideell idrett, ettersom det er sunn trening for hele kroppen. Beina og armene er det som opplagt blir godt trent, men i tillegg sørger langrenn for at man hele tiden trener kjernemuskulaturen. Å trene langrenn sees hovedsakelig på som kondisjonstrening, men ved å legge inn harde intervalløkter, kan man også trene styrke. Det er også et bra alternativ for å komme seg ut i de mørke vintermånedene, hvor man ikke har så mange andre alternative utendørsaktiviteter. Frisk luft og sollys har svært positive innvirkninger på den psykiske helsen gjennom en lang vinter.

Løping

For de som ønsker å komme i form, uten for mye utgifter, planlegging og logistikk, er løping det perfekte valget. Det er enkelt, man kan gjøre det på egen tid – uten at man må koordinere med lagkamerater eller motspillere, og man trenger ikke å tilhøre en klubb for å komme i gang. Alt man trenger å gjøre er å spenne på seg joggeskoene og legge ut på tur. Løping styrker beinmuskulaturen og kjernemuskulaturen, og gir bedre kondisjon og sterkere beinbygning. Det er et bra valg for de som ønsker å holde vekten, ettersom man kan forvente å forbrenne om lag 700 kalorier per time. For de som har muligheten til å legge løpeturen i skogen, får man også en fin naturopplevelse med på kjøpet.